- nl
- en
Eerder werd al aangekondigd dat 'Z bratem' van Mattias Bavré, 'Forestkeeper' van Alisa Karo, 'Binge Loving' van Thomas Deknop, 'Los Veo' van José Daniel Granados en 'De dag die wit was' van Wannes Vanspauwen zullen strijden om de Ensor voor Beste Kortfilm. Een vierkoppige jury, bestaande uit Sine Özbilge, Imge Özbilge, Michiel Dhont en Joy Maurits, bogen zich over de selectie en lichten toe waarom net deze films de selectie haalden.
Deze eigenaardige film met een onverwachte plotwending grijpt meteen de aandacht van het publiek, niet alleen door zijn cinematografische kracht maar ook door zijn originele en onverwachte casting. De jury ziet veel potentieel in de regisseur en verwacht dat er een langspeelfilm komt in de toekomst. 'Binge Loving' is niet alleen humoristisch maar confronteert en bevraagt bovendien maatschappelijke normen door te flirten met stereotypen.
Gedurfd, absurdistisch en herkenbaar. Wannes Vanspauwen speelt in zijn afstudeerfilm met de camera op een zeer intieme en integere manier en weet de schoonheid van de mist, het samenzijn en het stilstaan op een prachtige, surreële manier te capteren. De jury ziet in 'De dag die wit was' een origineel geheel dat het talent van de jonge filmmaker enorm sterk naar voor draagt.
‘Forestkeeper’ neemt het publiek mee in een geanimeerde wereld die grenst aan film en kunst. Met een sterke ruggengraat verwijst de film naar de meesters van stop-motion, van Švankmajer tot Jiří Trnka. Het werk van Alisa Karo bevat psychologische diepgang en kritisch inzicht, en laat het sublieme talent van de regisseur zien door het kiezen van conceptueel krachtige materialen voor haar verhalen en het tot leven brengen van levenloze objecten. De jury ziet de regisseur als een frisse en veelbelovende stem in het animatielandschap.
José Daniel Granados neemt ons in ‘Los Veo’ mee op een emotionele en hartverscheurende tocht met een vader en zijn dochter. De harmonie tussen het verhaal, de acteerprestaties en de cinematografie zorgt ervoor dat we volledig ondergedompeld worden in zijn wereld en laat ons niet meer los tot het einde. Hij verkent de grenzen van pure fictie steeds op een tactiele en fragiele manier. Een kortfilm van zeer hoog niveau zowel inhoudelijk, visueel als productioneel.
De jury merkt een intieme en nauwe samenwerking op tussen personages en de regisseur die samen de film dragen. Zonder de realiteit van de tweelingbroers Adam en Piotr te onderdrukken weet Mattias Bavré een eigen visie staande te houden die de grenzen van de documentairevorm aftast. Via een scherp oog voor beeld, geluid en montage opent hij een deur naar de wereld van de twee broers.
Tot en met zondag 30 januari stemmen de leden van de Ensor Academie op hun favoriet. Wil je zelf meestemmen en bepalen wie de Ensor voor Beste Kortfilm wint? Bekijk de voorwaarden hier.